×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط خبر ها

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024
سو مدیریت‌ها کمر ورزش لرستان را شکسته است / به عملکرد استاندار نمره خوبی نمی‌دهیم!



به گزارش پایگاه خبری ۱۷ مرداد به نقل از خبرافلاک؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد استان لرستان ظرفیت ورزشی بالایی دارد اما متاسفانه ضعف مدیریتی باعث تعطیلی و رکود بخش‌های مختلف ورزشی در سطح استان شده است، وضعیت فعلی ورزش استان و تعطیلی بیشتر هیئت‌های ورزشی استان صدای کارشناسان ورزش و علاقه‌مندان به این حیطه را بلند کرده است تاجایی که خیلی‌ها معتقدند که ورزش استان رو به زوال و نابودی است.

این در حالی‌ست که با وجود جوانان مستعد و توانمند می‌توانیم در حوزه ورزش حرف اول را در کشور بزنیم اما به اذعان کارشناسان به دلیل سوءمدیریت‌ها متاسفانه کمر ورزش استان شکسته شده است، رها کردن قهرمانان، پروژه‌های نیمه‌کاره، ورزشگاه فرسوده تختی، عدم تخصیص بودجه به‌صورت عادلانه، تعطیلی ورزش بانوان و … نشان‌دهنده اوضاع نه چندان مطلوب شرایط حاکم بر ورزش استان است.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که مدیران بیش‌تر از آنکه به فکر بهبود اوضاع باشند درگیر پرونده‌سازی در دادگاه‌ها هستند، آیا دستگاه عریض و طویل ورزش لرستان اینقدر وقت اضافه دارد که به جای پیگیری و به ثمر رساندن پروژه‌ها و طرح‌های چندسال بر زمین مانده درگیر شکایت‌بازی شده است؟

کارشناسان ورزشی استان به ساختار نامناسب، نظم، سیاست‌ها و عملکرد دستگاه ورزشی استان انتقاد دارند و از این‌که کسی صدای آنها را نمی‌شنود بسیار گلایه‌مندند، این بی‌اهمیتی و ناامیدی از وضع موجود تاجایی است که مهاجرت ورزشکاران و قهرمانان به استان‌های دیگر دور از ذهن نیست.

برای بررسی وضعیت ورزش استان با یکی از کارشناسان ورزشی استان به گفتگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ضمن معرفی خود، عملکرد مسئولان در حوزه ورزش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیاوش سپهوند هستم، ۲۰ سال است که در رشته اول المپیک یعنی دوومیدانی فعالیت دارم و کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی تغذیه ورزشی هستم، چهارسال رئیس هیات دوومیدانی استان لرستان و به مدت سه سال مسئول کمیته استعدادیابی فدراسیون بودم و سال‌ها در مسابقات بین‌المللی، جهانی، آسیایی و تورنمنت‌های متعدد حضور داشته‌ام.

متاسفانه استاندار لرستان در سال‌های اخیر برنامه‌ای در حوزه ورزش پیش گرفته که ورزش ما به دهه ۶۰ پسرفت کرده است، با گماردن مدیریت بدون برنامه و پرحاشیه هر چند روز یک حاشیه بسیار پر سر و صدا ورزشکاران را آزار می‌دهد، شاید اگر کل سن ورزش را در نظر بگیریم به اندازه سه سال اخیر حاشیه نداشته است.

استاندار صدای منتقدین ورزش را هیچ موقع نشنیده است، ما به‌صورت حضوری و رسانه‌ای بارها پیگیری کرده‌ایم اما می‌گویند عملکرد ما در حوزه ورزش خوب است.

آقای زیویار در حوزه‌های دیگر از جمله افتتاح زیرساخت‌های عمرانی استان لرستان، سد بزرگ معشوره، راه‌آهن و در بقیه حوزه‌ها موفق عمل نکرده است و به تبع آن مدیریت وی در حوزه ورزش مثبت نبوده و هیئت‌ها و حوزه استعدادیابی که یکی از اصلی‌ترین مهره‌های ورزش هر استانی است مورد آسیب جدی قرار گرفته و در حال حاضر ارتباط با آموزش و پرورش کاملا قطع است.

ما به عملکرد استاندار لرستان در حوزه ورزش نمره خوبی نمی‌دهیم و به عنوان کارشناس اعلام می‌کنم که استان لرستان یکی از بدترین ایام دوران ورزشی خود را سپری می‌کند.

چه مشکلاتی بر سر راه هیئت‌های ورزشی استان قرار دارد؟ 

یکی از مشکلات ورزش استان لرستان عدم تخصیص بودجه به‌صورت عادلانه به شهرستان‌ها، بخش‌ها و هیئت‌های ورزشی استان است. در استان لرستان از ۵۰ هیئتی که می‌توانست فعالیت کند به‌جز تعداد اندکی بقیه تعطیل شده‌اند. همه هیئت‌هایی که انتخابات‌شان برگزار شده مهندسی شده بوده و براساس سلیقه شخصی مدیران ورزش استان است.

اکنون روسای هیئت‌ها تعداد زیادی پرونده باز در دادگاه‌ها دارند یعنی روسای هیئت‌ها به جای اینکه جذب اعتبار کنند در رفت و آمد در شعب مختلف هستند به علت این‌که مدیریت ورزش با آنها ارتباط خوبی ندارد، متاسفانه پرونده‌سازی‌هایی به ناحق برای روسای هیئت‌ها صورت گرفته است.

یکی دیگر از مشکلات، عدم ثبات مدیریتی در راس هیئت‌ها است، در ۱۵ هیئت انتخابات با تک کاندید برگزار شده، یعنی هیئت‌ها چهار نفر کارشناس ندارند؟ مدیریت ورزش هیچ برنامه عملی مدونی با روسای هیئت‌های استان ندارد و کسی جوابگو نیست.

طرح‌های چندساله مانند ورزشگاه ۱۵ هزار نفری همین طور باقی مانده است و به‌نظر بنده تا ۱۰ سال دیگر این ورزشگاه به‌صورت استاندارد آماده بهره‌برداری نمی‌شود، این ورزشگاه مشکلات زیادی از جمله جاده دسترسی، آب، برق و… دارد، اما در حال سمبل کاری هستند برای این‌که استاندار بگوید طرح مصوبه سفر رئیس جمهور درحال بهره‌برداری است ولی این پروژه به زعم کارشناسان صاحب‌نظر دارای ایراد است.

سالن سرپوشیده دوومیدانی کمالوند مسکوت مانده و بزرگ‌ترین سالن سرپوشیده شهید ناصرکریمی در حال استهلاک است، ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه این سالن شده اما چرا مشکلات بررسی نمی‌شوند؟

چرا تیم باسابقه خیبر باید در مشهد بازی کند؟ این برای ما ننگ است، خیبر با این قدمت آبروی فوتبال لرستان است اما یک ورزشگاه درست و حسابی ندارد.

مهم‌ترین چالش‌های ورزش استان چیست؟

هیئت همگانی ما ۱۰ سال بدون تکلیف رها شده است، در استان معاونت جوانان نداریم و در این حوزه با توجه به گزارشات وزارت ورزش رتبه آخر کشور هستیم.

ورزش ما در حوزه بانوان تعطیل است، بانوان توانایی بالایی در بالابردن سیستم ما دارند اما متاسفانه این معاونت طی سال‌های گذشته مسکوت مانده است.

کسی که لیسانس کشاورزی دارد چه ربطی به حوزه ورزش دارد؟ ورزشکارهای ما امیدشان ورزش است هر کسی می‌خواهد رای بیاورد نباید یک هیئت داشته باشد، بنده از روسای هیئت‌های ورزش و افرادی که زندگی و تمام وقت‌شان را در این حیطه صرف کرده‌اند خواهش می‌کنم اجازه ندهند مورد سوءاستفاده قرار بگیرند.

 قهرمان‌های نامی در استان کم نیستند، اجازه ندهند ورزش استان با عدم مدیریت و برنامه‌ریزی به خواری کشانده شود.

مسئولان استان کدام یک از قهرمانان را مورد حمایت قرار داده‌اند؟ در بازی‌های آسیایی ما نماینده نداشتیم و قهرمانان ما خودجوش تلاش می‌کنند. ورزش قهرمانی ما، ورزشکاران، مربیان و افرادی که تخصصی ورزش را دنبال می‌کنند از این حاشیه‌سازی‌های متعدد اداره ورزش و جوانان ناامید شده‌اند.

از نظر شما مهم‌ترین راهکار برای بهبود وضعیت ورزش استان چیست؟

رهبر معظم انقلاب فرمودند ایران قوی ورزش قوی می‌خواهد، قطعا ورزش قوی به مربی قوی و امکانات قوی نیاز دارد، از وزیر ورزش خواهشمندیم نگاه ویژه‌ای به ورزش استان داشته باشد و دستور رهبر معظم انقلاب را در استان لرستان اجرایی کند، هم‌چنین از نماینده ولی‌فقیه در استان خواهشمندیم که به داد ورزش و جوانان لرستان برسد.

از نمایندگان استان لرستان که واقعا در عملکرد خود حداقل در حوزه ورزش ضعیف عمل کردند خواهش می‌کنیم پای خود را از حوزه ورزش بیرون بکشند، حوزه ورزش یک حوزه مقدس است لطفا پای خود را از شانه شکسته ورزش بردارید، ما بازیچه نمایندگان نیستیم، در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه ورزش موفق نبودید ما به شما نمره صفر می‌دهیم.

انتظار شما از مسئولان چیست؟

آقای استاندار مگر دولت ما دولت آزادی نیست؟ ما دردِ دل داریم در بهترین هیئت لرستان یعنی هیئت دوومیدانی با لجبازی اقدام به برکناری یک طرفه بنده کردند و ورزشکاران ما به‌صورت جمعی اعتراضات انجام دادند.

در سال ۱۴۰۱ تیم لرستان برای اولین‌بار در تاریخ دوومیدانی در رده بزرگسالان قهرمان شد، در مسابقات قهرمانی کشور ۵۰۰ میلیون هزینه کردیم، همه پول را من از جیب خودم تقبل کردم و مدیریت ورزش استان یک ریال نداد و متاسفانه به تعهدات خود عمل نکرد.

یکی از هیئت‌هایی که فعالیت‌های این هیئت آبروی ورزش استان بوده دوومیدانی در زمان مدیریت بنده بود که چهار تیم در لیگ برتر داشته باشیم، هیئت برتر در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بودیم ولی متاسفانه با سوءمدیریت این هیئت تعطیل شد، در رتبه‌بندی منتخب مجمع بودم اما بدون هیچ دلیلی من را برکنار کردند.

هیئت دوومیدانی هیئت برتر استان بود و با جذب ورزشکاران خارجی، مسابقات قهرمانی کشور را برگزار کرد، تیم بزرگسالان لرستان که در سال ۱۴۰۱ قهرمان لیگ برتر شد الان به حالت تعطیلی درآمده چون در راس ورزش استان بی‌نظمی و لجبازی وجود دارد.

انتهای پیام//

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.