×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط خبر ها

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024
اسلحه‌های بزرگ ایران برای سه دوئل هیجان‌انگیز
عبدالصمدحسینی

هری کین، کاپیتان سه شیر‌ها، کسب جام قهرمانی جام جهانی را هدف تیم ملی انگلستان معرفی کرده است. وی به موفقیت کار گروهی تیم ملی انگلیس خیلی امیدوار است چرا که انگلیس مسابقات یورو ۲۰۲۰ را بدون هیچ شکستی به پایان رسانده. البته نتیجه بازی انگلیس و مجارستان (۰-۴) نشان داد که شیرها نیز همیشه برنده میدان نیستند.

تیم ملی آمریکا نیز با برد در مقابل مراکش بازی‌های تدارکاتی خود را آغاز کرد و در برابر اروگوئه به تساوی بدون گل رضایت داد و به‌طور ویژه مانور آماده‌سازی خود در خرداد ماه ادامه داد تا با ۴ بازی تدارکاتی فیفادی خرداد را تمام کند و برای فرصت بعدی مهیا شود. گویی آنها عربستان را برای شبیه‌سازی بازی با ایران انتخاب کرده‌اند.

ولز به تازگی بلیت سفر به جام‌جهانی ۲۰۲۰ را دریافت کرده؛ لیکن در همان بازی با اوکراین خود را بسیار باانگیزه نشان داد و ثابت کرد حرف‌های زیادی برای گفتن در پاییز قطر دارد. برخی از کارشناسان معتقدند ولز می‌تواند شگفتی‌ساز جام جهانی قطر باشد.

در این میان ایران که در گرمای خرداد، قطر را به‌عنوان مکان اردوی خود باامید انجام سه بازی دوستانه انتخاب کرد، تنها شانس بازی با تیم دوم الجزایر را به‌دست آورد. اگرچه این بازی فرصتی برای شبیه‌سازی بازی با تیم‌های گروه B نبود؛ ولی نه‌تنها نتیجه آن بلکه شیوه بازی تیم ملی صدای اعتراض اغلب کارشناسان را درآورد.

باخت در این بازی زبانه آتش زیر خاکستر را بیرون کشید. ماجرای تغییر اسکوچیچ و حتی حضور مجدد کی‌روش همچون دودی چشم‌انداز آینده تیم‌ملی را مبهم کرد و تاکنون نیز به قوت خود باقی مانده است. به‌ويژه که تجربه ادوار گذشته ثابت کرده مربیان تیم ملی تا لحظه آخر حضور در جام نیز از خطر تغییر مصون نیستند.

چند روز پیش برخی از نمایندگان مجلس نیز نشان دادن که در مورد کسب نتایج احتمالی تیم ملی با اسکوچیچ حساس و نگران هستند.

با از دست دادن تاریخ‌های فیفادی و عدم برنامه‌ریزی مشخص برای فرصت‌های آینده، اغلب کارشناسان هشدار داده‌اند که پاییز سختی در چمن سبز در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

برخی مدعی هستند مربی را باید تغییر داد، برخی باور دارند با انجام بازی‌های تدارکاتی مناسب می‌توان اوضاع را سر و سامان دارد و برخی به‌طور کامل ناامید هستند؛ لیکن هنوز ایران اسلحه‌های بزرگی‌ برای غافلگیری رقبای خود در جام ۲۲‌ام‌ دارد. مردانی که می‌توانند موجب کامبک تیم ملی از وضعیت کنونی شوند.

بهترین رویکرد در زمانی که نمی‌توان مربی را تغییر داد، استفاده از آنالیزورهای قدرتمند است. آنالیزورها با ارایه پلن‌های مناسب و توصیه‌های تخصصی می‌توانند چشم‌انداز‌های جدیدی به مربی هدیه کنند و همچون اسلحه‌های بزرگ نتیجه نبرد فوتبالی را تغییر دهند.

یکی از آنالیزورهای مناسبی که به‌ویژه برای بازی با انگلیس می‌تواند به‌ ما کمک کند پویا اسبقی سرمربی جوان و دو رگه ایرانی-سوئدی‌ است که سال گذشته در چمپیونشیپ انگلیس توانست مربی تیم بارنزلی شود.
البته او در جلوگیری از سقوط بارنزلی بحران زده و قعر جدولی موفق نبود؛ ولی سابقه مربی‌گری او در تیم‌های سوئدی‌ و حتی مربی‌گری تیم ملی جوانان سوئد می‌تواند همچون سوغاتی ارزشمند از شبه‌جزیره اسکاندیناوی باشد.

حسین عبدی نیز از نام‌های آشنا در فوتبال انگلیس است که با شرکت در دوره پرولایسنس (pro licence) و دریافت مدرک لایسنس A از انگلستان در جهت تحقق رویای دیرینه برای مربی‌گری در لیگ انگلیس گامی جدی برداشته است.
شخصیت حرفه‌ای و دانش فنی حسین عبدی از چم‌وخم فوتبال انگلیس می‌تواند راه‌های بسته برای نفوذ به نیمه زمین انگلیس را برای ما هموار کند.

امید نمازی که نامش با کارلوس کی‌روش گره خورده یک گزینه جذاب دیگر برای نقشه بر آب کردن رویای آمریکا برای گرفتن انتقام ۱۹۹۸ و شکست ایران است.
نمازی نیز سابقه مربی‌گری تیم فوتبال زیر ۱۸ سال آمریکا دارد. نکته جالب اینکه اغلب بازیکنان امروز تیم ملی آمریکا از مسیر تیم‌های پایه ملی به جایگاه امروز رسیدند.
مضاف بر آن نمازی سابقه حضور در جام جهانی با تیم ملی را در چنته خود دارد که می‌تواند شناخت مربیان را از وضعیت کنونی واقعی‌تر کند.

گزینه مناسب دیگر ابوذر نوغانی است که تا همین چند روز پیش یکی از گزینه‌های مربی‌گری تیم ملی نوجوانان بوده و با سابقه کار در ولز می‌تواند تحلیل‌های مناسبی را در اختیار کادر فنی تیم‌ملی بگذارد.
نوغانی مدارک مربی‌گری خود را از فدراسیون ولز و انگلیس دریافت کرده و تجربه کار در تیم‌های جوانان نیوپورت انگلیس و باشگاه بابرنای لیتوانی را در رزومه خود دارد.

ترکیب تحلیل این ۴ آنالیزور که سابقه کار در کشورهای رقیب ایران دارند خود معجون قدرتمند و موثر دیگری است که می‌تواند به دوپینگ تیم‌ملی منجر شود. البته این فهرست می‌تواند تغییر کند؛ هرچند که این گزینه‌ها در دسترس‌ترین افراد هستند. نفس عمل تجهیز تیم فنی تیم ملی به آنالیزورهای با تخصص شناخت حریفان است.

اگرچه کسی در شایستگی فرهاد مجیدی برای شکستن رکوردهای فوتبالی لیگ ایران تردیدی ندارد؛ ولی نمی‌توان از تاثیر پررنگ آنالیزورهای همچون گابریله پین هم چشم‌پوشی کرد و تجربه بارها نشان داده که آنالیزورها می‌توانند تاثیری عمیق بر موفقیت تیم در شرایط بحرانی بگذارند.

برخلاف تصور فرصت‌طلبی اسکوچیچ برای حضور با ایران در جام جهانی موضوع غریبی نیست و هر مربی دیگری نیز از چنین رویا‌پردازی پرهیز نمی‌کند. باور اینکه او آرزوهای بزرگی برای موفقیت با ایران در سر دارد نیز دور از انتظار نیست.

اسکوچیچ نشان داده که راه تعامل را حتی بهتر از دانش فوتبال بلد است و همین یک نقطه قوت برای افزایش شانس موفقیت او با پیشنهاد آنالیزورها است؛ بنابراین با افزودن گزینه آنالیزورها می‌توان از هم‌اکنون غرش‌های یوزپلنگ ایرانی را در هیاهوی پاییز قطر شنید.

عبدالصمدحسینی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.