×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط خبر ها

امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 5 May , 2024
افتتاح خانه‌ی نساجی در لرستان برای نخستین بار/ هنر مروار بافی احیا می‌شود


به گزارش پایگاه خبری ۱۷ مرداد؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان صبح امروز، در سه شنبه‌های خبری این هفته در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: با همکاری اداره کل ورزش و جوانان لرستان بحث گردشگری ورزشی را در آبشار بیشه دنبال کرده‌ایم و قرار است تیم قایقرانی رفتینگ، کایاک، غواصی و اسب‌سواری در آنجا راه‌اندازی شوند. این مباحث برای اولین بار به شکل یک پکیج و محتوای گردشگری ورزشی به زبا‌ن‌های فارسی و انگلیسی در حال تولید است.

حسن‌پور با بیان این‌که در بخش زیرساخت‌های گردشگری اعتبارات اندکی داریم، ادامه داد: آبگرمه دلفان دارای ۳۲ کیلومتر راه خاکی است اما برای ساماندهی راه دسترسی آن تنها یک میلیارد تومان اعتبار در اختیار داریم که این اعتبار ناچیز است و حتی برای ساخت یک پل هم کافی نیست، لذا لازم است راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان به عنوان متولی راه‌ها به این مهم ورود کند.

وی اضافه نمود: در دو سال گذشته یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای ساخت آلاچیق، سکوی پیک نیک و حوضچه هزینه کرده‌ایم که در سال ماقبل آن نیز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و امسال هم تقریبا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان داریم که همه‌ی آن‌ها روی هم رفته یک کیلومتر راه آسفالته نمی‌شوند، بنابراین ما در زمینه ساخت حوضچه، آلاچیق، نمازخانه، سرویس بهداشتی و … اقدام کرده‌ و با بضاعت اندک‌مان رو به جلو حرکت می‌کنیم اما بخش اعظم زیرساخت‌ها در حوزه راهداری و منابع طبیعی است.
حسن‌پور اظهار کرد: مشکل آنتن دهی تلفن همراه در آبشارهای بیشه و نوژیان، رفع شده است، آنتن دهی در آبشار وارک هم با همکاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، رفع خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با اشاره به ارائه‌ی خدمات به مسافران و گردشگران در بازدید از قلعه فلک الافلاک در طول سال افزود: در خصوص مواردی از جمله مرمت اشیاء، صنایع دستی، باستان شناسی و… با دانشگاه لرستان و هم‌چنین دانشگاه هنر اصفهان وارد تفاهم نامه شده‌ایم.

حسن پور با اشاره به برگزاری دو جشنواره‌ در تهران و کیش و تاثیرگذاری آن‌ها در معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری استان گفت: به شخصه با برگزاری جشنواره‌های مختلف استانی به دلیل عدم استقبال هنرمندان، فرهیختگان، رسانه‌های استان‌های دعوت شده و… در این جشنواره‌ها و عدم تاثیر در انتقال فرهنگ لرستان مخالف هستم.ا

وی در خصوص ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک گفت: حتی یک خط از پرونده‌ی ثبت جهانی قلعه‌ فلک الافلاک، تا قبل از مدیریت بنده تدوین نشده بود و فقط در حد یک شعار بود. ثبت جهانی دره‌ی خرم‌آباد نیز از جمله اولویت‌های مهم ما در این اداره کل است، ضمن اینکه شهرداری هم باید همکاری لازم را در این خصوص داشته باشد و تا شهرداری پای کار نیاید امکان ثبت جهانی این قلعه وجود ندارد.

حسن‌پور با بیان اینکه به هیچ عنوان اجازه‌ی جا به جایی سنگ نوشته داده نمی‌شود، افزود: تا پایان سال مالی امسال، سایبان این مکان تاریخی نصب و با تعریف کاربری گردشگری به شهرداری واگذار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این که تمام ۱۵ هکتار این پادگان ۰۷ تعیین حریم و عرصه شده است، اظهار کرد: بازارچه صنایع دستی در محوطه‌ی قلعه فلک الافلاک، برای عموم مردم آزاد نیست و برای بازدید از آن باید بلیط تهیه شود، در صورت اخذ مجوز از وزارتخانه این بازارچه را به ورودی قدیم قلعه و در دل بازار شهر انتقال خواهیم داد، تا بازدید و خرید از آن برای مردم تسهیل شود.

حسن‌پور در خصوص شهر زیرزمینی الیگودرز، به تلاش‌ها و پیگیری‌های خدابخشی، نماینده‌ی مردم این شهرستان و اخذ اعتبار توسط وی، برای کاوش این سازه‌ی زیرزمینی اشاره کرد و گفت: عملیات کشف و ثبت این شهر زیرزمینی، در سال ۸۵ انجام شد و حالا قرار است به یک منطقه‌ی گردشگری تبدیل شود و تا دو ماه آینده، عملیات آن آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: برای مطالعات اولیه‌ی مجتمع گردشگری سد رودبار الیگودرز که از مصوبات سفر رئیس جمهور به لرستان بود، ۵۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت و در حال حاضر در مرحله‌ی واگذاری به بخش خصوصی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان این‌که کاوش باستان شناختی شهر شاپورخواست از نیمه اول فروردین ماه امسال توسط دو نفر از باستان شناسان برجسته کشور آغاز شده است، اظهار داشت: از گذشته تا به حال هیچ اطلاعاتی در خصوص شاپورخواست در دست نداشتیم فقط یک کاوش اوایل دهه ۸۰ در این زمینه صورت گرفته بود که حتی یک خط گزارش از آن منتشر نشد، بنابراین شهری به این مهمی که در طول تاریخ و در تمام منابع تاریخی به آن اشاره شده اما نمی‌دانیم این شهر در دامنه مناره آجری، دامنه سنگ نوشته، دامنه قاضی آباد و یا دامنه قلعه قرار دارد، بنابراین یکی از دلایل مهم این کاوش‌ها هویدا نمودن دامنه‌های پنهان این شهر بوده است که در نهایت به کمک شهرداری به یک سایت موزه تبدیل خواهد شد و این سایت موزه می‌تواند جذب کننده گردشگران باشد.

وی با اشاره به اینکه در کاوش محوطه مناره‌ی آجری خرم‌آباد به لایه‌های پنهان از این شهر خواهیم رسید، این در حالی است که بعد از ۷۰۰ سال این کار انجام شده و شهر تاریخی شاپورخواست الان دارد از زیر خاک بیرون می‌آید، گفت: در لرستان کاوش محوطه باستانی شاپورخواست آغاز شده و در هفته‌های آینده نیز سه محوطه در سد کمندان و سد معشوره نیز کاوش خواهند شد.

حسن‌پور تصریح نمود: کاوش در انحصار میراث فرهنگی است و ابدا به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود.

خبر: اکبر بابایی

عکس: محمد علی‌نژاد

//انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.