×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

سر خط خبر ها

امروز : شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 18 May , 2024
مدیران ضعیف در سایه امن فضای مجازی



اختصاصی/ یاسر نظری چگنی، پایگاه خبری ۱۷ مرداد؛ البته اظهار نظر درباره مسائل اجتماعی برای اینکه همه با آنها درگیر هستند و روزانه سروکار دارند امری طبیعی است اما رسانه و مطبوعات به دنبال معنا بخشی و نقد روش‌های انجام کارهاست با ارائه اظهارنظرهایی مبتنی بر این ‌که دارای رویکرد عملی و علمی باشد.

برخلاف آنچه که در دیگر شهرستان‌ها مشاهده می‌کنیم مطبوعات و رسانه نه تنها هیچ نقش مهم و موثری در پیشبرد اهداف دولت‌ها در این شهرستان ندارند ولو اینکه به دلیل ساختار ضعیف رسانه و عدم مدیریت صحیح آن در قدرت سازی و ایجاد یک بستر مناسب برای ارتباط با مدیران هم موفق نبوده است.

بخاطر عدم آشنایی بعضی از مدیران شهرستان چگنی «ادارات»با اصول و خط مشی رسانه‌ای و قدرت تاثیر گذاری آن؛ قلمروی رسانه در چگنی فقط در فضای مجازی محصور گردیده و همین باعث مرگ رسانه‌های مکتوب و تاثیر گذار در این شهرستان گردیده است.

وجه غیر قابل کتمان قضیه این است که  بخاطر شناخت مدیران از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران واقعی؛ نقش تعیین کننده این قشر را در فرآیندهای مجازی گم نموده و به زعم خود با نوشتارهای دو خطی در این فضا به وظیفه خود عمل کرده‌اند.

نقش ضعیف اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وسط بسیار آزار دهنده است؛ عدم روشنگری اداره ارشاد برای مدیران از این باب که می‌بایست یک درصد بودجه و یا هزینه فرهنگی را از مرکز استان جذب و در راستای تقویت مطبوعات صرف کنند کاملآ مشهود می‌باشد.

قبلاً هم پیشنهاد شد؛ بایستی تا دیر نشده معاونت سیاسی، امنیتی فرمانداری شهرستان چگنی رابطه متقابل میان سیاست گذاری‌های رسانه‌ای و پیشبرد اهداف دولت را مشخص نماید و نقش‌ مثبت مطبوعات و اهل رسانه واقعی در توسعه را برای مدیران گوشزد نماید.

اگر مردم بخش مرکزی شهرستان چگنی در یک حرکت معکوس مقابل توسعه قد علم می‌کنند و فریاد مددخواهی سر می‌دهند بخاطر همین بها ندادن به رسانه‌های مکتوب و اهل فن می‌باشد که در سایه فضای مجازی و خبرنگاران بی شمار گم شده‌اند.

سئوال این است: آیا اصلا متقاعد کردن مردم برای همکاری و همراهی دولت در راستای تحقق و انجام برنامه‌ها در فضای مجازی برای اهل علم و دانش متقاعد کننده است؟ و یا این‌که تا کنون چند رسانه در شهرستان چگنی موفق به تولید محتوا و گفتمان سازی شده‌اند؟

سایر شهرستان‌های لرستان هم‌چون پلدختر و الیگودرز با درک صحیح از قدرت رسانه‌ها و اذعان بر این واقعیت که دستیابی به شاخص‌های توسعه و رضایت اجتماعی با همکاری رسانه‌ها راحت‌تر است امروز سهم و جایگاه ویژه‌ای در برنامه‌ریزی‌های مدیران استانی دارند و خبرهای لحظه‌ای و مداوم رسانه‌ها در این شهرستان‌ها همگی از تغییر وضعیت مطلوب آنها حکایت دارد.

بسیاری از مدیران شهرستان چگنی بخاطر ترس از فضای مجازی و عدم شناخت واقعی و آشنایی با روزنامه‌نگاران واقعی هیچ‌گونه تعاملی با تنها رسانه‌های مکتوب و فعال در این شهرستان نداشته و به دلیل وادادگی از رویارویی با حقایق واهمه دارند.

واضح و مبرهن است محتوا سازی رسانه‌ای در چگنی به فراموشی سپرده شده و صرف حضور در چند گروه و یا کانال مجازی و پوشش اخبار بدون اهمیت باعث کم ارزش شدن کار خبری و روزنامه نگاری در این شهرستان شده است.

در یک شهرستان و محیطی هم‌چون چگنی مدیران باید به دنبال رسانه‌هایی باشند که با توجه به شناخت کامل و قدرت تحلیل از خصوصیات جمعی«طایفه‌ای» به تولید محتوا و همراهی مردم با دستگاه‌های اجرایی باشند، رسانه‌ای که بتواند با تبیین شرایط و حقایق و مرتبط نمودن آنها با واقعیات پیدا و پنهان جامعه به پیاده سازی برنامه‌ها کمک کند، برنامه‌ای که تعدادی از مدیران عکس آن را انجام داده و می‌دهند.

شیوه برخورد تعدادی از مدیران شهرستان چگنی با اهل رسانه که بخاطر شناخت واقعی از آنها می‌باشد «معایب فضای مجازی» به حدی ناامید کننده است که هم نشان از انتصابات آبکی و بدون مولفه دارد و هم اینکه این عزیزان در فرآیند اندیشیدن و خلق ایده‌های نجات بخش تهی هستند.

لکن با توجه به در پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و نقش موثر رسانه‌ها در افزایش مشارکت عمومی، بهتر است فرماندار و معاونت سیاسی، امنیتی وی دستورات لازم را برای همکاری بیش‌تر مدیران شهرستان با روزنامه نگاران واقعی اتخاذ و در راستای اقناع سازی هر چه بیش‌تر افکار عمومی بر اجرای کاربردی آن‌ها نظارت دقیق‌تری داشته باشند.

انتهای پیام//

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.